Każdy ma zapewne wyobrażenie udanej wizyty u lekarza. Jak ona powinna wyglądać? Jakie są jej uniwersalne atrybuty?
Ważne pytania. Spróbuję na nie dać odpowiedź jako menadżer i lekarz.
W dobie powszechnego dostępu do Internetu każdy z nas jest po trosze, dzięki Doktorowi Google, znawcą medycyny. Wymieniamy się też informacjami na temat lekarzy zamieszczając opinie na różnych portalach i forach. Czym się kierujemy wystawiając dobrą czy złą opinię.
Ktoś powie, kompetencje lekarza. Wydaje się to oczywiste, nieprawdaż? Zapytam jednak jak pacjent ma ocenić kompetencje specjalisty? Pomiędzy lekarzem a pacjentem istnieje tzw. nierównowaga dotycząca wiedzy medycznej, inaczej pacjent leczyłby się sam. Nawiasem, pacjenci oczytani internetowo i uzbrojeni w tak zdobytą wiedzę medyczną, próbują leczyć się sami, co może być brzemienne w skutkach.
Czytając o objawach i przebiegu jakiejś choroby często dopasowujemy je do siebie diagnozując to schorzenie. To jest tzw. choroba studentów medycyny, którzy ucząc się o czymś diagnozują to u siebie.
A więc nie kompetencje są tym co jest oceniane przez pacjentów, choć im się tak wydaje. To co jest istotne przy stwierdzeniu czy dany doktor jest dobry to zewnętrzne atrybuty tej wizyty. Takie jak np.: czy lekarz był miły, uprzejmy, uśmiechał się, podał rękę na powitanie, przedstawił się, jest schludnie ubrany, czy poświęcił mi wystarczająco dużo uwagi, czy wysłuchał mnie, czy potrafił słuchać, czy wizyta trwała odpowiednio długo, czy informował o wszystkim co robi, czy wyjaśnił objawy i wytłumaczył terapię jaką zamierza wdrożyć, czy brał pod uwagę moją opinię, czy rozwiał moje wątpliwości, czy traktował mnie jak partnera, czy pani w recepcji była pomocna, czy gabinet był czysty itp.
Nie wszystkie są równie ważne i dla każdego z nas mają inne znaczenie. Pokuszę się o podanie kilku uniwersalnych. Jestem przekonany, że do takich należy szacunek do pacjenta, empatia, umiejętność słuchania, i odejście od paternistycznego podejścia do pacjenta.
Takie traktowanie daje nie tylko zadowolenie z odbytej wizyty ale buduje zaufanie tak potrzebne w relacji lekarz pacjent.
W Athena Med jest zespół lekarzy, który to rozumie.
Chcemy nie tylko udzielać zwykłych porad lekarskich ale przede wszystkim dać poczucie bezpieczeństwa naszym pacjentom. Chcemy zająć się pacjentem holistycznie, bowiem tylko całościowe spojrzenie na człowieka, w tym na jego potrzeby emocjonalne, pozwala prawidłowo diagnozować i leczyć.